Vstupní prostory budovy CEMS Provozně ekonomické fakulty ČZU
Klient: Provozně ekonomická fakulta ČZU v Praze
Místo: Provozně ekonomická fakulta ČZU. Kamýcká 129, Prague 6
Rok dokončení: 2018
Foto: Stanislav Bříza
Prostor o výměře 2000m2 se rozkládá na dvou podlažích budovy, jejíž polovina byla realizována před 10 lety a druhá byla dokončena v roce 2016. Koncept budovy byl již ve své době zastaralý. PEF ČZU si přála vytvořit atraktivní prostředí, které by se mohlo stát jedním z nástrojů, jak přilákat nové zájemce o studium. Dalším úkolem bylo prostor efektivněji využít, navýšit jeho kapacitu a rozdělit ho do více funkčních zon s různými typy mobiliáře sloužící studentům k různorodým aktivitám (pro individuelní či skupinovou edukaci, k odpočinku a relaxaci, pro zábavu či stravování).
Zadání bylo z důvodu nedávno dokončené budovy velmi zúžené, a proto jsme se omezili na drobné architektonické úpravy, které se týkaly výměny stávajícího mobiliáře, doplnění nových funkčních prvků mobiliáře, vytvoření informačních a navigačních nosičů, vytvoření odpadkových center a zapracování IT zařízení do prostoru. I přes velmi omezený rozsah jsme chtěli vytvořit inspirativní prostor s jedinečnou atmosférou tak, aby si ho studenti oblíbili a rádi se do něj vraceli. Velmi často se při řešení podobných projektů zapomíná na prvek atmosféry a přitom se jedná o velmi důležité hledisko.
Vzhledem k tomu, že se nacházíme na České zemědělské univerzitě použili jsme přírodní materály, masivní dubové dřevo, kůži, kov a teraco. Tyto kvalitní materiály budou v prostoru pod velkou zátěží stárnout s noblesou a navíc se jedná o materiály, které se v těchto typech projektů historicky používaly. V neposlední řadě jsme navázali na materiálovou a barevnou paletu projektů, které jsme měli možnost v uplynulých letech pro fakultu PEF již realizovat.
V nejrušnější části vstupního foyer nalevo od vstupu je navrženo osm sedacích boxů s interaktivními obrazovkami pro skupinovou edukaci. Studenti mají možnost sdílet se svými přáteli informace, které se promítají na interaktivní dotykový display umístěný přímo nad úrovní stolové desky. Vysoké kožené opěráky vytvářejí optické předěly a slouží k částečnému oddělení od jinak velmi rušného komunikačního prostoru. V pravé části od vstupu je umístěna velká sedací vlna, která vytváří tři samostatné klidové zálivy k odpočinku. Z vnější strany vlnitého koženého pláště je umístěna dubová pracovní deska umožnující pracovní aktivity ve stoje. Digitální nástěnky na stěnách lobby sdělují studentům aktuální informace.
Oboustraně za těmito zónami jsou umístěny dvě stávající schodiště propojující lobby s 2NP. Původně nevyužitý prostor pod schodištěm byl vhodný k umístění šatních skříněk. Na design skřínek jsme navázali novým dřevěným obkladem schodiště, které se tak stalo dominantou foyer a prostor se přítomností dřeva zateplil.
Ve 2NP je ve střední části umístěn bufet. V pravé části prostoru se nachází nejklidnější část pro individuelní činnost. 1NP a 2NP jsou vizuelně propojeny pomocí dvou stropních světlíků. Díky původnímu rozměru světlíku přícházela fakulta o množství prakticky využitelného prostoru. Proto jsme rozšířili plochy ochozů na úkor zmenšení světlíků. Konstrukce zábradlí kolem nich slouží pro vynesení pracovní desky. Výrazně jsme tak navýšili kapacitu sezení.
Nabytková sestava “koza“ je umístěna v prostoru na více místech. Je složena z pracovního stolu s dvěma lavicemi. Konstrukce stolu je řešena pomocí dubových hranolů, které v úrovni nad hlavami studentů přechází do vodorovné hrazdy sloužící k umístění květin a v otevřeném prostoru vytvářejí vertikální předěly, které prostor dělí na jednotlivé zóny. Nábytek je doplněn celou řadou AV tech.. Informace se sděluji na digitálních nástěnkách. V nábytku jsou zabudované zásuvky, indukční nabíjecí stanice a sensory, přes které studenti mohou pomocí mobilní aplikace zjištovat aktuální obsazenost. Květiny budou automaticky živeny a zavlažovány automatickým systém s pomocí sensorů a aplikace, kterou studenti PEF v rámci studijního programu aktuálně vytvářejí. V praxi zde probíhá aplikace získaných dovedností do prostředí, ve kterém si výsledek okamžitě ověří.